
1

Monitoring Study:

Channel 5 News Coverage of the Arab World

Contributors:

Sharif Hikmat Nashashibi ­ AMW chairman
Shipra Dingare ­ AMW intern
Guy Gabriel ­ AMW adviser
Zaki Boulos ­ AMW adviser

Contact details:

Tel: 07956 455 528
E­mail: info@arabmediawatch.com

TABLE OF CONTENTS:

Summary 2 ­ 3

Iraq 4 ­ 8
Fatalities 5
British Troop Withdrawals 6 ­ 7
Yazidi Attack 8
Progress? 8

United Arab Emirates 9

Morocco 9

Missed News 9

Conclusion / Recommendations 10



2

SUMMARY

Monitoring period: 1 August ­ 31 October 2007 (excluding weekends)

For three months, Arab Media Watch taped, transcribed and analysed the Channel 5 
news  at  5.30pm,  which  is  its  news  broadcast  with  the  highest  viewing  figures, 
according to the Broadcasters' Audience Research Board. Henceforth, all mentions of 
Channel 5 will refer to this particular programme.

During the monitoring period, just 18 items relating to the Arab world were broadcast, 
totalling  less  than 25 minutes of airtime. Of  the 22 members of  the League of Arab 
States,  only  three  countries  were  covered  ­  Iraq,  Morocco  and  the  United  Arab 
Emirates. Even  then,  the  coverage was  overwhelmingly  on  just  one  country  (Iraq), 
and that of Morocco was incidental.

Country Items Items Airtime Airtime
(%) (%)

Iraq 16 89 15 mins, 47 secs 64.47
UAE 1 5.5 6 mins, 39 secs 27.16
Morocco 1 5.5 2 mins, 3 secs 8.37

Total 18 24 mins, 29 secs

Items (%)

UAE

Morocco

Iraq

   

Airtime (%)

UAE

Morocco

Iraq

Though Channel 5 aired an average of six Arab­related items per month, September 
was particularly quiet, with just three items ­ less than half the number for August and 
October, and around a quarter of those months' airtime (less than three minutes).



3

Month Items Items Airtime Airtime
(%) (%)

August 7 39 10 mins, 12 secs 42
September 3 17 2 mins, 45 secs 11
October 8 44 11 mins, 32 secs 47

Items (%)

August

September

October

       

Airtime (%)

August

September

October

The average item length was 82 seconds. However, discount the longest one ­ on the 
UAE ­  and  the  average  becomes  63  seconds.  Only  six  items  (33%)  exceeded  one 
minute: four on Iraq, and those on the UAE and Morocco. The other 12 items (67%) 
were snippets averaging 29 seconds.

There were almost  three  times as many items with a British angle as  those without, 
with almost triple the airtime. The items without a British angle were all on Iraq.

Items Items Airtime Airtime Average
(%) (secs) (%) Length

UK angle 13 72 1,300 88 100
No UK angle 5 28 169 12 34

Items (%)

UK angle

No UK angle

         

Airtime (%)

UK angle

No UK angle



4

IRAQ

Items Items Airtime Airtime Average
(%) (secs) (%) Length

UK angle 11 69 778 82 71
No UK angle 5 31 169 18 34

Items (%)

UK angle

No UK angle

         

Airtime (%)

UK angle

No UK angle

The Iraq­related items averaged 59 seconds each. Eleven of them (69%) had a direct 
and predominant British angle: five on army deaths, three on troop withdrawals, and 
one each on a war memorial, the poppy appeal, and an alleged terrorist training camp 
in Britain.

At 12 minutes and 58 seconds in total, these 11 items took up 82% of total airtime on 
Iraq,  averaged  71  seconds  each,  and  made  up  the  three  longest  Iraq­related  items 
during the monitoring period.

The  other  18%  of  airtime  (two  minutes  and  49  seconds)  was  given  to  five  items 
without  a  direct  British  angle:  a  bomb  attack  on  a  Kurdish  sect  in  northern  Iraq; 
Congressional  questioning  of  the  commander  of  US  forces  in  the  country;  Iraq  in 
connection  with  Iran;  and  two  items  on  Turkish­Kurdish  tensions  in  northern  Iraq
(one of them on how this was raising oil prices to record highs).

These five items averaged 34 seconds each (less than half the average time for an item 
with a British angle), and at one and a half minutes, the bomb attack in northern Iraq 
alone accounted for 53% of airtime given to these items. The lengths of the other four 
items ranged from 14 seconds to 28 seconds.

Three of these five items (60%) had a specifically Kurdish angle, accounting for 75% 
of  airtime  given  to  Iraq­related  items  without  a  British  angle,  despite  the  fact  that 
Kurds make up just 15­20% of Iraq's population.



5

FATALITIES

Channel  5's  reporting  of  deaths  in  Iraq  was  highly  selective.  Nine  British  soldiers 
were reported killed in six news items. Seven were named and pictured, six of whom 
were also given a history.

They were given humane descriptions such as "proud, loyal and professional", "leaves 
behind his wife…and three­year­old son", "a gentle giant who loved to put a smile on 
people's  faces",  "due  to  get married",  "a bright  future ahead of him",  "married with 
two  children",  "an  outstanding  drummer,"  and  "a  kind  and  generous  man  who 
genuinely wanted to make a difference for the people of Basra."

However,  the  200  reported  killed  in  the  Yazidi  attack  are  nameless  and  without 
description. 

This  is  the only incident of  Iraqi deaths  reported by Channel 5. However,  a  tally of 
figures in the database provided by Iraq Body Count reveals that almost 5,000 Iraqis 
died in almost 1,100 incidents during the monitoring period.

http://www.iraqbodycount.org/database/incidents/

This  body  count  may  be  seen  as  conservative,  given  the  fact  that  the  IBC  only 
includes documented, violent, civilian (non­combatant) deaths.

http://www.iraqbodycount.org/about/

Furthermore, the time given to the reported British and Iraqi deaths was very uneven. 
The  nine  British  fatalities  received  61%  of  total  airtime  devoted  to  deaths  in  Iraq, 
even though Channel 5 reported more than 22 times as many fatalities in the Yazidi 
attack. On average, the British deaths received 15 seconds each, while the Iraqi deaths 
received just 0.45 seconds each.

Reported Items Airtime Airtime
(secs) (%)

British deaths 9 6 138 61
Iraqi deaths 200 1 90 39



6

BRITISH TROOP WITHDRAWALS

Gordon  Brown's  announcements  of  troop  withdrawals  from  Iraq  were  treated 
sceptically by Channel 5.

2 October 2007

At three minutes and 16 seconds, this was the longest Iraq­related news item, and the 
second­longest Arab­related item during the monitoring period.

Newsreader John Suchet said that Brown is "accused of playing politics," and "it has 
caused  outrage  at  the  Conservative  conference  in  Blackpool,  where  the  Prime 
Minister  was  accused  of  managing  a  cynical  photo  opportunity  and massaging  the 
figures." He added that "it does seem that Gordon Brown's announcement may not be 
all that it's set out to be."

Channel  5's  political  editor  Andy  Bell  twice  described  Brown's  announcement  as 
controversial, and pointed out twice that although the Prime Minister announced that 
1,000  troops would  be  home  by Christmas,  this  includes  500 whose  departure  had 
been announced a month earlier, and the Ministry of Defence confirmed that some of 
those are already back in the UK.

"At the very least  I think  that Gordon Brown has  left himself open  to  the allegation 
that this announcement comes with some extra politics thrown in, shall we put it that 
way," said Bell.

While  saying  that  Brown  "does  seem  to  be  shifting  the  emphasis  in  Iraq  onto 
withdrawal  and  disengagement," Bell  added  that  the  announcement  "has  been 
denounced as an attempt  to overshadow the Conservative conference…Analysts say 
today's news is simply confirmation of a plan already under way."

This view dominated the Channel 5 report, with Brown given 11 seconds of airtime,
while opposing views ­ expressed by Shadow Defence Secretary Liam Fox MP and 
Amyas Godfrey  from  the Royal United  Services  Institute ­ were  given  almost  four 
times more airtime: 42 seconds.

Scepticism  expressed  by  Suchet  and  Bell  together  account  for  almost  double  the 
airtime given to Fox and Godfrey, so Brown's line is dwarfed in this report.



7

8 October 2007

Brown announced that the number of British troops in Iraq would be halved by spring 
to 2,500. Bell brought up the "disputed" figure of a reduction of 1,000 by Christmas, 
made  in  Brown's  announcement  a  week  earlier,  and  said  this  new  announcement 
caused Conservative leader David Cameron to accuse Brown of "playing politics with 
Iraq."

Bell ended his report: "It should've felt like a good day for Gordon Brown on the back 
of the Iraq announcement, but it hasn't worked out that way."

Brown was given 10 seconds of airtime, while Cameron was given more  than twice 
that: 23 seconds.

9 October 2007

Channel  5  correspondent  David  Bowden  spoke  to  four  British  soldiers  about  their 
views on Brown's announcement that 3,000 of them will leave Iraq by spring. At two 
minutes and 48 seconds, this was the second­longest Iraq­related item, and the third­
longest Arab­related item.

The  newsreader  began  the  report  by  saying  the  announcement  "didn't  quite  get 
Gordon Brown  the  fanfare  he might've hoped  for. His  announcements had  a mixed 
reception  from  the  people  that  really matter,  too:  the  soldiers  risking  their  lives  in 
Basra every day."

This was reflected  in  the views of  the four soldiers  interviewed. "I don't want  to be 
hear," said Lance Corporal David Rees, who was given 12 seconds of airtime. "I think 
that's good news for both sides…For us it means we get to go home, and for the Iraqis 
it means they're more independent," said Lance Corporal Neil Hughes, who was give 
10 seconds.

"Hopefully there'll  still be  tanks here,  there'll still  be armour, and  there'll  still be all 
sorts of forces…ready to deal with whatever situation should arise," said Major Matt 
Smith, who was given 15  seconds. Major Zac Stenning,  given 21  seconds,  said  the 
possibility of further withdrawals is "conditions­based," and that "those conditions are 
very hard…to define in detail."

In total, the two soldiers expressing unequivocal support for withdrawing troops were 
given  22  seconds  of  airtime,  39%  less  than  the  36  seconds  of  airtime  given  to  the 
other two.



8

YAZIDI ATTACK

The  aforementioned  Yazidi  attack  was  aptly  described  as  "one  of  the  most  lethal 
attacks  since  the  invasion  of  Iraq," and  "one of  the  bloodiest  days  in  Iraq since  the 
troop surge began."

Reporter Leyla Hayes said: "It's hard to imagine that Iraq's madness will ever end on 
days like this…Time and again the bombers are slipping through the net, apparently 
free to move at will and time is running out for the Americans to stop them."

However, she added that "bloodshed and violence usually seen in Baghdad" is "now 
hitting  the  north  of  the  country…Military analysts  say  the American  troop  surge  in 
Baghdad is simply pushing insurgents into new areas."

This gives the misleading impression that there were no "insurgents", "bloodshed" or 
"violence" in northern Iraq before this attack.

Two sources were used  to comment on  the effectiveness of  the US surge  in  Iraq  in 
light of this attack: a supportive US army spokesman, and a sceptical military analyst. 
However, the report as a whole had a sceptical tone, with 32 seconds devoted to the 
view that,  in Hayes's words, "it's simply pushing  insurgents into new areas," and 11 
seconds devoted to the view that the surge is working.

PROGRESS?

The Yazidi attack, the deaths of British soldiers, and the sceptical reporting of Gordon 
Brown's announcements  regarding  their withdrawal,  are part of Channel 5 coverage 
that  can  be  seen  as  casting  doubt  on  the  idea  that  things  are  getting  better  in  Iraq. 
Other items that form part of this trend include:

­ A  report on US General David Petraeus being  "expected  to  tell Congress  that not 
enough is being done to help bring together rival Muslim factions in the country."

­ An  interview  with  Iran's  president,  in  which  he  talks  of  "the  problems…the 
Americans have…in Iraq."

­  A  report  on  Turkish­Kurdish  tensions  in  northern  Iraq  driving  up  oil  prices  to 
"record highs."

­  A  report  on  Turkish  attempts  to  end  attacks  by Kurds  in  northern  Iraq,  Turkish­
Kurdish  clashes  that  killed  12  Turkish  soldiers  and  left  eight  missing,  and  Turkey 
"threatening to send troops into Iraq to destroy Kurdish bases."

­ A report on the poppy appeal which focuses on a British soldier who was blinded in 
an attack in Basra. "With British military commitments  in Iraq and Afghanistan,  the 
[Royal  British  Legion]  say  the  poppy  appeal  is  now  more  vital  than  ever,"  said 
reporter Leyla Hayes.



9

UNITED ARAB EMIRATES

An item on the "ugly reality" and "murky side of Dubai" ­ the "awful conditions" of 
migrant  workers  there,  "described  as  modern­day  slavery" ­  was  broadcast  on  28 
August 2007. At six minutes and 39 seconds,  it was more  than  twice as  long as  the 
next­longest Arab­related  item. The British angle provided ­  that Dubai  is a holiday 
destination for British tourists and Premiership footballers ­ is tenuous.

While  it  is  commendable  that human  rights  issues  are  aired, Channel 5  ignored  the 
large  amount  of  business  news  relating  to  the  UAE  that  was  covered  by  other 
mainstream British media outlets. Such news provides a more positive  image of  the 
country, and some of it had a direct British angle.

MOROCCO

Morocco was mentioned in one item about missing British girl Madeleine McCann.

MISSED NEWS

During  the  monitoring  period,  Channel  5  missed  a  considerable  amount  of  major 
news from the Arab world that was reported by other mainstream British news outlets.
Following is a brief synopsis:

­ Preparations were made for a Middle East summit  in Annapolis, bringing together 
Israel and most Arab states.

­ Israel declared  the Gaza  Strip  a  "hostile  entity," with  frequent  incursions  into  the 
territory, many civilian deaths, and reports of a looming humanitarian disaster.

­ Thousands were killed in Iraq, and there was an outcry over the killing of civilians 
by the private US security firm Blackwater.

­ Israel bombed Syria.

­ A Lebanese MP was killed by a car bomb.

­ The  stand­off  in  the  Nahr  al­Bared  Palestinian  refugee  camp  in  Lebanon,  which 
claimed over 400 lives (both combatants and civilians) came to an end.

­ Algeria, Morocco, Tunisia and Yemen acted in various ways ­ including killing, trial 
and imprisonment ­ against Islamists and alleged Al Qaeda members.

­ The US signed a $30 billion arms deal with Saudi Arabia.

­ There was  a wealth  of  business­related news  from  the Arab Gulf  states  (Bahrain, 
Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia, and the United Arab Emirates).



10

CONCLUSION / RECOMMENDATIONS

Arab world (in green). Arab countries covered (in red)

­ Channel 5 should increase coverage of the Arab world, in terms of number of items 
and countries, as well as airtime. Eighteen items  totalling  less  than 25 minutes over 
three months  is  inadequate, especially since one month consisted of  just  three items 
totalling less than three minutes.

Channel  5  focused  almost  exclusively  on  just  one  country,  when  the  Arab  world 
consists of 21 states (as well as the occupied Palestinian territories), spanning a vast 
area of tremendous geopolitical, economic and strategic importance. As such, a great 
deal of news was not reported that should have been, and which was covered by other 
mainstream British news outlets.

­ Channel 5 should not rely so much on its international news having a direct British 
angle. Overall, there were almost three times as many items with this angle as those 
without,  with  almost  triple  the  airtime.  Individually,  there  was  no  coverage  of 
Morocco and the United Arab Emirates without a British angle, and 69% of items and 
82% of airtime on Iraq had a British angle.

While  AMW  recognises  that  this  may  attract  more  interest  from  British  viewers, 
Channel  5  coverage  gives  the  impression  that  if  something  does  not  have  such  an 
angle, it is not news. This limits the scope of news that its viewers are exposed to.

­ Of the minority of Iraq coverage without a British angle, 60% of items and 75% of 
airtime had a specifically Kurdish angle, despite the fact that Kurds make up just 15­
20% of Iraq's population. Coverage of Iraq should be broader and more representative 
of the country's other communities.

­ While AMW recognises that there are too many Iraq deaths and violent incidents to 
report individually and at length, and that British deaths will be of particular concern 
to  its  viewers,  Channel  5  should  redress  its  major  imbalance  in  the  amount  of 
coverage given to British and Iraqi fatalities, as well as the way they are reported. 

During the monitoring period, only a tiny fraction of Iraqi deaths were reported (200 
out of several thousand),  in  just one incident (out of more than 1,000). On the other 
hand, British deaths were reported in several items; they were given more airtime; and 
most were humanised with names, pictures and descriptions, unlike the reported Iraqi 
fatalities. This gives the impression that Iraqi life is of less news value.


